30 april 2014 Clara Ruizendaal Gezond leven 1 reactie

De Anti-Age Leefstijl (10 tips voor een langer en gezond leven)

Vele mensen die mijn leeftijd horen, over twee weken ben ik alweer 51 jaar, kunnen dit niet geloven. Ik heb er eigenlijk nooit echt iets aan gedaan, ik bedoel ik ben niet zo van de crèmes en allerlei andere smeerseltjes. Ik verzorg mijn huid goed, dat zeker wel, maar vind kokosolie als huidverzorging een wereldproduct. Ik heb zeker nog nooit zo iets als botox in laten spuiten en heb geen schoonheidsoperaties ondergaan.

Toen ik 32 jaar was ben ik wel totaal mijn leefstijl gaan omgooien en als je foto’s van mij in die tijd ziet, dan kon ik er ouder en vermoeider uitzien dan hoe ik er nu kan uitzien en dat terwijl mijn lichaam de laatste vijf jaar super veel heeft moeten verduren. 13 operaties, veel cortisol inspuitingen voor het tensen van zenuwen en natuurlijk mega veel medicatie. Ik kwam al snel in een neerwaartse spiraal terecht totdat ik 2 jaar geleden besloot om zonder enige medicatie een leven als chronisch zenuwpijn-patiënt aan te gaan om mijn lichaam weer gezond te krijgen.

Van alle gezonde leefstijlen die ik ken en welke echt een significante impact kan hebben op het vertragen van veroudering, is het normaliseren van onze insuline en leptine levels. Het niet meer eten van suikers en granen en daarentegen het verhogen van beweging (daarmee bedoel ik niet elke dag je afmatten in de sportschool) zijn twee effectieve manieren omdat te bereiken. Suikers daarmee bedoel ik alle suikers, alles wat een snel effect heeft op onze bloedsuikerwaarde, ook de fructose, maar ook de rijststroop, agavestroop en andere stropen. De enige zoetmaker die in mijn beleving schuldvrij genomen kan worden is op dit moment Stevia. Alle voeding die hoog in koolhydraten is moet ook worden vermeden en zeker natuurlijk alle snelle koolhydraten. Probeer je bloedsuikerwaarde in geen geval te laten pieken. Hierover in een ander artikel meer.

Je kan met het verminderen van suikers en de snelle koolhydraten echt je levenskwaliteit optimaliseren en je veroudering te vertragen, ouder worden is mooi maar te vroeg oud worden hoeft niet en kan echt voorkomen worden. Daarmee bedoel ik overigens niet alleen de cosmetische veroudering maar zeker ook je organische veroudering. Suiker glycoliseert met eiwitten en maakt de befaamde AGE’s dit zijn de bruinachtige ouderdomsvlekken die het meest op je onderarmen te vinden zijn. Weet je overigens dat je onderarmen de graadmeters kunnen zijn voor de ouderdom van je lichaam, hoe meer van deze vlekken op je onderarmen, hoe meer deze ook te vinden zijn in onze organen en andere weefsels. Dus veel van deze vlekken op je onderarmen betekent dus serieuze actie nemen! Om dit tegen te gaan zou jij je totale levensstijl eens onder de loep moeten nemen en gaan kijken waar jij een werkelijke verandering in zou kunnen brengen. Dus heb ik eens een paar van mijn anti-aging tips verzameld waarmee je echt de klok kunt terugzetten en jij je optimale gezondheid kunt verhogen. Deze dus naast een suiker- en graanvrij dieet en een dagelijkse basis suppletie aan vitaminen en mineralen!

Overigens zijn er nog vele andere tips, hormonen in balans, zuren en basen helpen onder andere natuurlijk sterk om je lichaam jonger te houden, maar ik wil het even bij deze snel in te voeren tips houden…..

  • Leer met stress om te gaan door alle stress te relativeren. Pluk je stress uit elkaar en bekijk het altijd in kleine deeltjes. De stress overweldigt wanneer het als een lawine over je heen komt. Bescherm jezelf daarvoor, houdt de stress buiten jezelf en haal het in delen naar je toe die je vervolgens een plek geeft. Dit kun je doen door een relativerend dialoog met jezelf aan te gaan, vaak ook met je innerlijke kinderen, die stress veel minder kunnen verwerken dan je volwassen delen. Help je innerlijke kinderen om stress aan te kunnen door ze er niet alleen ervoor te laten staan, is het werkelijk zo erg wat er nu gebeurd of is dit onze eerste te heftige reactie op de stress. Vertel ze dat zolang jij de regie van de stress in handen houdt er niets met ze kan gebeuren wat ze niet aan zouden kunnen. Overtuig je zelf ook van het feit dat je al door bergen in je leven heen bent gegaan, dus waarom zou deze stress je wel omver werpen? Stress heeft een directe impact op allerlei ontstekingsreacties in je lichaam, welke een onderliggende oorzaak zijn van allerlei chronische ziektes. Dus leren met je stress omgaan is een grote inhibitor van een lang en een gezond leven. Zorg voor een goed innerlijke emotionele en mentale balans door regelmatige meditatie, relativering, gesprekken met je innerlijke kinderen, yoga noem maar op! Ook behandelingen met EFT en EMDR zijn zeer effectief in het oplossen van diepe blokkades die stress blijven activeren.
  • Eet gezond en probeer zoveel mogelijk puur natuurlijke biologische voedingsmiddelen in je voeding op te nemen. Eet zo simpel mogelijk en vermijd te veel soorten voedingsmiddelen door elkaar. Breng je voeding zoveel mogelijk terug naar een oervoeding die niet geïndustrialiseerd is. Deze stap is het meest belangrijkste wat je kunt doen om jezelf lang gezond te houden. Oervoeding bestaat uit groenten, fruit, zaden, noten, eieren, vlees en vette vis en dan bij voorkeur kip en kalkoen als vleessoorten. Sommige oervoedingsdeskundigen prefereren veel vlees, de anderen weer een stuk minder, doe in ieder geval wat goed voor je voelt. Als je wilt afvallen met een oerdieet beperk dan zeker ook de fruitsoorten tot de rode fruitsoorten. Is het biologische out of your reach, neem dan gewoon wat je wel kunt betalen maar eet dan tenminste je vlees en zuivel biologisch en was alles grondig in koud water.
  • Optimaliseer je vitamine D3 gehalte in je bloed. Het wordt steeds meer duidelijk wat een intens negatief effect een te laag vitamine D3 gehalte heeft voor je gezondheid. Vitamine D3 is een goedkope vitamine en iedereen kan deze in principe betalen, drie zakken drop inruilen en je kunt al een maand vitamine D als supplement innemen. In de zomer krijg jij je vitamine D gratis van de zon. Hiermee moet ik natuurlijk direct erbij vermelden dat 15 minuten per dag in de volle zon genoeg is en meer al schadelijk is voor je huid. Neem in de winter en herfst of in slechte zomers altijd een vitamine D3 preparaat. Een 25 microgram per dag kun je heel veilig gebruiken, deze 1 x per dag. Hoger nemen is ook mogelijk maar doe dit onder een begeleiding of advies.
  • Verhoog de inname van de omega 3 vetzuren. Het corrigeren van de ratio van omega 3 en de omega 6 vetzuren is een sterke factor in het gezond ouder worden. Dit kun je heel simpel doen door je omega 3 vetzuren te verhogen bijvoorbeeld door suppletie van krill olie of minstens drie keer per week vette vis op het menu, maar let er alsjeblieft op dat het geen gekweekte vis is. Wild gevangen in de oceaan dus! Probeer daarnaast de omega 6 vetzuren zoveel mogelijk te verlagen.
  • Zorg voor een goede gezondheid van de darmen, neem regelmatig een goed darmflora supplement en dam de verkeerde bacteriën in je darmen in. Twee keer per jaar een candidakuurtje in de vorm van supplementen zou ik zeker aanraden.
  • Probeer zoveel mogelijk je anti-oxidanten uit voeding te halen, goede bronnen zijn blauwe bessen, cranberries, zwarte bessen, frambozen, aardbeien, kersen etc.
  • Gebruik zoveel mogelijk kokosolie, kook, bak en ja zelfs frituur er mee (ook al ben ik daar niet zo voor) maar zelfs dit schijnt dan onschadelijk te zijn, kortom het is een uiterst goed anti-age middel. Het verlaagt je cholesterol en het risico op hart- en vaatziekten. Smeer het daarnaast lekker op je huid als gezichtsverzorging maar ook als bodylotion, beter kan bijna niet. Het is ook nog eens antibacterieel! De voordelen van kokosolie zijn talloos!
  • Gebruik Resveratrol maar dan in de natuurlijke vorm! Je kunt het ook in pil vorm nemen maar zorg voor een absoluut niet chemisch preparaat. Het is een anti-age middel van de eerste klasse! Het zit natuurlijk in rode wijn en 1 glas per dag is prima, maar laten we wel zijn voordat we allemaal aan de wijn gaan, in wijn zit alcohol en alcohol is nog steeds een neurotoxine wat je brein kan vergiftigen en je hormonale balans verstoord. Enkele natuurlijke bronnen zijn druiven, frambozen, mulberries en pinda’s maar ook pinda’s niet teveel gaan eten vanwege het hoge gehalte van fytinezuur.
  • Beweeg regelmatig maar doe het vooral slim. Drie keer per week is eigenlijk al voldoende en waarbij je vooral de nadruk legt op krachttraining. Dit verhoogt het niveau van je Human Growth Hormoon (HGH) wat een krachtig hormoon is voor een gezond en lang leven. Als dit hormoon uitput wordt je dus ook echt veel sneller oud. Cardio voor je uithoudingsvermogen doe je niet meer dan 20 minuten drie keer per week of 3 x per week een stevige wandeling van een half uur is voldoende. Je bent nooit te oud om te beginnen met bewegen dus denk niet van hallo ik ben al 70 en dan zou ik nu nog moeten beginnen, JA beginnen dus!! Beweging helpt je bloeddruk te verlagen, verminderd de kans op obesitas, hart en vaatziekten en osteoporosis.
  • Probeer zoveel mogelijk chemische middelen uit je leven te laten verdwijnen dit houdt dan ook in het vervangen van alle chemische schoonmaakmiddelen, zeep, cosmetica, lotions, luchtverfrissers, insectenspray en alle pesticides die je voor je onkruid in de tuin gebruikt of voor insecten.

Rook niet, gebruik geen drugs en drink absoluut ook niet teveel alcohol.

Neem daarnaast zo min mogelijk medicaties, alles wat moet, moet maar als het minder kan doe dat dan zoveel mogelijk! Natuurlijk in overleg met je arts, dat lijkt me duidelijk. Zodra je een veel gezondere leefstijl gaat hanteren zal je ook veel minder van deze medicatie nodig hebben, dat kan ik je garanderen.

Wat ook een absolute must is, blijf positief, lach veel, zie het leven met veel humor, zing en doe zo nu en dan een dansje ;) (het heeft mij serieus door al mijn crisissen heen geholpen :-) )

En nu op naar een lang, gelukkig en vooral gezond leven :-) .

Warme groet,

Clara

Vind ik leuk!

Reactie op het artikel “De Anti-Age Leefstijl (10 tips voor een langer en gezond leven)

  1. merckelbach

    Lijkt heel veel op voedsel zandloper .Maar hele.goede richtlijnen. Glycaemische waarden goed in de gaten houden is van groot belang. Voel me er.goed bij. Als iedereen zich aan deze leefregela zou houden (lees dit is.geen dieet) Dan zouden er heel wat minder mensen gebruik maken van de o zo dure gezondheidszorg.

    Reageren

Wil je op het artikel reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>